The impact of implementing the international standard ISO9001-2015 on strategic success An applied study at the Arabian Gulf Academy for Maritime Studies
Main Article Content
Abstract
This research aims to measure the impact of applying the international standard (ISO9001: 2015) with its dimensions (organization context, leadership, planning, outsourcing, operations, performance evaluation, improvement) on the strategic success of the Arabian Gulf Academy for Maritime Studies by pointing out weaknesses And the strengths related to the application of the standard and the study of its impact on increasing the level of strategic success of the research sample.
The researcher adopted the survey method, and collected data and information from personal interviews and a questionnaire that was developed to ensure the existence of a relationship between the variables of the study (International Standard ISO9001: 2015) as an independent variable and (strategic success) as a dependent variable. The opinions of (180 individuals), represented by the senior and middle management of the Arabian Gulf Academy for Maritime Studies, were surveyed. The researcher relied on the statistical programs SPSS.V24 and AMOS.V.24 in analyzing the questionnaire data, and the results of the statistical analysis concluded that there is an effect between the dimensions of the international standard, each separately and combined, and the dimensions of the strategic success variable and the overall strategic success variable. The research concluded with a number of recommendations, the most important of which is the senior management's pledge and commitment financially and administratively to the application of the standard (ISO9001:2015); Because this will allow it to achieve strategic success, increase the confidence and sincerity of the stakeholders, and deepen employees' awareness of business continuity in the organization.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
المصادر
المصادر العربية:
أ. الكتب:
مريم، حسين، (2003)، إدارة المنظمات منظور كلي، دار الحامد للتوزيع والنشر، عمان.
حسين عبد العال محمد، (2006)، الاتجاهات الحديثة في إدارة الجودة والمواصفات القياسية، دار الفكر الجامعي، مصر.
حميد عبد النبي الطائي، سنان كاظم الموسوي، (2003)، إدارة الجودة الشاملة والأيزو 9000، ط 1، الوراق للنشر، الأردن.
زيد الرماني، (2017)، مفهوم النجاح بحوث ودراسات. موقع د. زيد الرماني– شبكة الالوكة.
سمحان، سهيل أحمد والوادي، حمود حسين (2010)، مبادئ الإحصاء للاقتصاد والعلوم الإدارية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان
عباس، لينا محمد، (2014)، تطبيق أنظمة إدارة الجودة في المؤسسات السورية الحاصلة على شهادة المطابقة للمواصفة القياسية السورية 2008:9001 ISO الجامعة الافتراضية السورية.
العنزي، سعد علي وصالح، أحمد علي، (2009)، إدارة رأس المال الفكري في منظمات الأعمال، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان
العيساوي، محمد حسين، العارضي، جليل كاظم، العبادي، فوزي هاشم، (2012)، الإدارة الاستراتيجية المستدامة مدخل لإدارة منظمات في الألفية الثالثة، الطبعة الأولى، دار الوراق للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.
كاظم نزار الركابي، (2004)، الإدارة الاستراتيجية، المدخل والمفاهيم والعمليات.
ب. المجلات والدوريات
البشابشة، سامر والجعافرة، أسمهان، (2022)، "أثر المرونة الاستراتيجية في تحقيق النجاح الاستراتيجي في الشركات الأردنية لصناعة الأدوية البشرية"، مجلة البحوث التجارية، المجلد 44، العدد 1، جامعة الزقازيق، الأردن.
البلخي، راتب ويمور، عامر، (2019)، دور تطبيق المواصفة ISO 9001:2015 في تخفيض الأخطاء البشرية وحالات عدم المطابقة دراسة حالة في مديرية المهن والرخص في محافظة دمشق، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد 41، العدد 1.
حمادي، أحمد، (2020)، "دور استراتيجيات إدارة الموارد البشرية في تحقيق النجاح الاستراتيجي: دراسة استطلاعية لآراء المديرين في ديوان وزارة الكهرباء العراقية"، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد 12، العدد 29، العراق.
داودي ومحبوب. الطيب مراد، (2007)، تعزيز تنافسية المؤسسات من خلال تحقيق النجاح الاستراتيجي، مجلة العلوم الإنسانية جامعة محمد بسكة، العدد 12، الجزائر.
الكبيسي، صلاح الدين عواد وحسن، رنا فلاح، (2018)، علاقة العوامل الحرجة لنقل المعرفة في فرص النجاح الاستراتيجي: بحث ميداني في عدد من الكليات الأهلية في مدينة بغداد، مجلة العلوم الاقتصاد والإدارية، كلية الإدارة والاقتصاد جامعة بغداد، المجلد– 24، العدد 103، ص 18–35.
الكبيسي، صلاح الدين عواد، ودهام عبد الستار إبراهيم، (2007)، التعليم المنظمة وآثاره في إنجاح المنظمات، جامعة بغداد كلية الإدارة والاقتصاد مجلة العلوم الاقتصادية، المجلد 13، العدد 25.
ج. الرسائل والاطاريح
الخطيب، حافظ، (2019)، العوائق الداخلية في تطبيق نظام ISO 9001؛2015 في المصارف السورية دراسة ميدانية على المصارف السورية الحاصلة على شهادة ISO 9001 "، رسالة ماجستير، الجامعة الافتراضية، سوريا.
الصغير، عاد، (2020)، "نظام إدارة الجودة ISO 9001 ودوره في تحسين الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد خيضر، بسكرة، الجزائر.
العزاوي بشری هاشم محمد، (2008)، أثر العلاقة بين الذكاء الاستراتيجي وقرارات عمليات الخدمة في النجاح الاستراتيجي، دراسة اختبارية تحليلية لآراء عينة من رؤساء وأعضاء مجالس عدد من كليات جامعة بغداد، أطروحة دكتوراه، مقدمة لمجلس كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.
فرمان، قتيبة ناظم، (2016)، متطلبات تطبيق المواصفة ISO 9001؛2015 دراسة حالة في المركز العراقي الكوري للتدريب المهني في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية، رسالة ماجستير مقدمة إلى مجلس كلية الإدارة والاقتصاد– جامعة بغداد، بغداد.
الفياض مجيد حميد، (2011)، أثر استراتيجيات الموارد البشرية في تحقيق النجاح الاستراتيجي. رسالة ماجستير في الإدارة كلية الإدارة والاقتصاد جامعة بغداد.
محمد، وليد حميد، (2021)، دور جودة المعلومات باعتماد المواصفة الدولية ISO 800-2020 لتحقيق النجاح الاستراتيجي، دراسة حالة على عينة من جامعة الأنبار، جامعة بغداد.
المصادر الأجنبية
A. Books:
Daft, R , L., (2004), "Organization Theory & Design" 8thed ( Thompson : South Western).
Johnson, G. & Scholes, K.,(1997), "Exploring Corporate Strategy: Text & Cases", 4th ed., (Prentice‐Hall, Inc).
Johnson، Gerry and Scholes Kevan، (2002)، "Exploring Corporate Strategy"، 6 thed، Prentice Hall، Person Education، London.
Jones , Gareth R., " Organizational Theory , Design , and change " , 6 th ed., Pearson Prentice Hall ,Inc., Upper Saddle River , New Jersey , 2010.
Kasimoglu, Murat, "Survival Strategies for Companies in Global Business World- A case study, www.opf.slu.cz/vrrakce/turecko/pdf/kasimoglu.pdf
Narayanan, V & Nath. R( 1993) organizational Theory : A strategic Approach. Ist ed. Boston, Richard. D. Irwin. Inc
Rajini, P.A.D. (2014). Enablers and barriers of implementing ISO. 9001 Quality management system in the service sector in Sri lanka .
Stringer, R., (2000), "Achieving Strategic Success: Through A Holistic Approach To Performance Measurement", Nov 8 Limited, Harthampark, Carsham Wiltshire, http://www.nov8.biz/success/ pp. (1-9)
Thompson, A., Strickland, A. J., & Gamble, J. E. (2008).” The quest for competitive advantage. New York: McGraw-Hill Irwin. Value Based Management. net.
B. Journal & periodicals:
Bibi, Sunble & Aurangzeb, Wajeeha. (2021), " Implementation of Quality Management System ISO 9001:2015 at Public and Private Sector Universities: Challenges and Prospects", Ilkogretim Online - Elementary Education Online, Vol 20 (Issue 5): pp. 7713-7721.
Esfahani, P., Mosadeghrad, A. M., & Akbarisari, A. (2018).” The success of strategic planning in health care organizations of Iran”, International journal of health care quality assurance.
http// www.iso.org
Özkan, B. N. (2021). Analysing Effects of ISO 9001:2015 Quality Management System on Organizational Communication Structure. Open Journal of Social Sciences, 9, 85-96.